Jak mogą wyglądać nowe Saab-y?


Pismo Ny Teknik( Nowa Technika) we współpracy z Saabunited.com  ogłosiło wśród swoich czytelników konkurs na wizje nowych modeli SAAB-a.

Wpłynęło bardzo dużo prac, , ca 150, wiec opublikowano  aż 3-częściowy artykuł ze zdjęciami, szkicami, opisami.

Wśród nadesłanych propozycji zwracano szczególną uwagę na następujące aspekty wyróżniające  SAABa:

– silniki, koniecznie z turbo

–  koniecznie typ kombi-coupe, 3- lub 5- drzwiowy

–  duża pojemność bagażnika

– powrot do logo”lotniczego”

– byly tez wskazania na SVC -(Saab Variable Compression engine) – projekt silnika o zmiennej kompresji. Konstrukcja  opracowana przez SAAB-a w 2000 roku, lecz zaniechana przez GM. Silnik 5-cylindrowy, o  pojemności 1,6 litra, zużywający o 20-30 % mniej paliwa niż silnik 3 litrowy, V- 6 cylindrowy lecz o jego osiągach.

-wskazywano również na koncepty zarówno typu retro z nowa technika, jak i nowoczesne rozwiązania projektowe.

Tutaj link do Saabunited.com gdzie szerzej omówiono założenia projektu Ny Teknik.

Model naszkicowany wg zalozen czytelnikow NyTeknik:

Oto inny szkic, opracowany wczesniej, przez konkurenta NyTeknik, pismo Bilsport:

Advertisements

komentarzy 9

  1. Za bardzo retro. Saab nie powinien ulegac panujacej modzie tylko byc raczej konserwatywny

  2. Oj lepiej żeby tak nie wyglądały, strasznie podobne do nowego Civica…

  3. Styl retro trochę pasuje do Spykera… Co do projektów, to mam mieszane odczucia. Z tyłu fajne skojarzenie z modelem 96 przód niestety za bardzo kojarzy mi się z Hondą Civic – jednym z najbrzydszych samochodów świata. Osobiście wolałbym, żeby Saab poszedł w kierunku 9-4X

    • Nieee no. Co prawda gusta nie podlegają dyskusji ale żeby tak od razu z grubej rury! Znam dużo brzydsze auta od Hondy Civic (n.p. New Beetle)
      A co do samych projektów to choć całkiem znośne to jakieś takie to wszystko jajowate im wyszło…. Gdzie te prostokąty i kwadraty się podziały? No pytam się komu to przeszkadzało? 🙂

  4. Czytałem bardzo trafny wg mnie komentarz na SU, że SAAB musi podejść do tematu ostrożnie by nie stworzyć właśnie niefunkcjonalnego retro-wozu, czegoś jak VW New-Beetle. 96 jakkolwiek piękne auto, nie jest chyba esencją tego co myślimy wymawiając „SAAB”. Tu bazą powinna być 99 lub 900 albo coś znowu baaaardzo syntetycznego i projektowanego wg identycznych pryncypiów co 99/900.
    Pozdrawiam,
    AB

  5. Te modele pasują mi bardziej na takie coś jak 500 u Fijata…. jednak główna stylizacja powinna iść chyba w inną stronę. Lotnicze tradycje ….coś w tę modłę.

  6. Na retrosaaba nie ma po prostu kasy.
    Lepiej ruszyć z 9-1 na bazie 9X BH, bo to ma większe szanse na powodzenie. Duże koncerny jak VAG czy fiat mogą sobie pozwolić na niszowe modele. Saab, który jest sam z siebie niszowy musi się skoncentrować na podstawowych 3-4 modelach samochodów. Ale jakby co… poproszę o powtórkę z „krokodyla”
    Retro w wydaniu Saaba mogłoby oznaczać coś innego (pisałem o tym na SU): Kolejne modele danego segmentu mogłyby mieć więcej cech wspólnych. Porównując rozwój 9000/9-5/NG9-5 z np Audi 100/A6 (w kolejnych wcieleniach) czy choćby kolejne generacje Renault Laguny, czy Peugeota 40X widać że kolejne modele Saaba nie dziedziczą cech po przodkach. Trochę lepiej wygląda sytuacja z NG900/9-3 – tu widac, że jest to ten sam samochód. Nowe 9-5 moim zdaniem jest bardziej ewolucją Insignii niż starej 9-5, która w moim mniemaniu jest dużo ładniejsza i bardziej Saabowata (wygląda lżej, agresywniej, mniej hamerykańsko…)
    Kiedyś (2006 rok) GM pokazał szkice przyszłych-niedoszłych Saabów. Pomysł na 9-5 z tamtego okresu (który miał mieć wspólną platformę z (prześliczną) Alfą 159 jest w moim odczuciu dużo fajniejszy:

    http://www.gminsidenews.com/forums/f11/gmis-revitalization-action-dream-saab-lineup-40042/

  7. Jak dla mnie ładny tył, ale przód to faktycznie za bardzo podobny do Civicowego UFO. Moim zdaniem taki model w ofercie byłby świetnym uzupełnieniem. Saab wreszcie miałby pełną gamę, od małego auta, przez nowe 900, po duże 9-3 i 9-5 oraz SUVa 9-4X.

  8. Po kolei:
    Wizją pierwszego modelu były dwie elipsy (albo jak ktoś woli jajka), które odpowiednio złączone itd dały z grubsza sylwetkę prototypu. Skoro tak i wtedy był sukces – to czemu nie teraz? W obecnych trendach designerskich obowiązują jednak linie delikatne i zaoblone a nie kanciate jak w latach 60/70.
    A jeśli chodzi o styl retro lub inaczej redisign czy jeszcze jak to nie nazwać – jak na razie (wedle mnie) jest tylko jeden model, który wyszedł z tego pomyślnie – jest to Mini. Widać że jest całkiem nowy (nowoczesny), widać że całkowicie odnosi się do poprzednika i jest zrobiony całkowicie perfekcyjnie. I tu mam pytanie: A dlaczego SAAB nie miałby być drugi?
    Tutak trzeba się również przyjrzeć finansowej stronie. SAAB aby w ogóle przetrwać MUSI i to szybko wprowadzić do produkcji co najmniej dwa nowe i dobrze (stosunkowo – na poziomie ok 170 tys) się sprzedające modele. Inaczej kupna SAABA przez Spykera może spowodować tylko dłuższą agonię. Nie łudźmy się w obecnych czasach kasa jest jednak równie mocno istotna jak wcześniej.
    CO do oceny tych modeli – fakt przód bardzo przypomina uśmieszek Civic. To są jednak tylko papierowe propozycje, które mogą przetrwać lub nie. Mnie bardziej razi taki szczegół, ze w tym modelu spróbowano połączyć wcześniejszy kształt wlotu chłodnicy (model 96) z ostatnimi (od kroko począwszy). I tu mi tak to wygląda nieteges. Jakby ktoś chciał za dużo na raz włożyć.
    Ale generalnie: SAAB i Spyker – idźcie tą drogą.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: