Saab versus etanol 85. Artykuł pod rozwagę


Szwecja jest krajem, gdzie normy jakościowe są dosyć rygorystycznie przestrzegane. Krajem, w którym producenci często biorą odpowiedzialność za  zły produkt. Nie zawsze chętnie,  czasem pod presja opinii publicznej, organizacji konsumenckich czy instytucji kontrolujących. Nie idealizuje Szwecji, ale pisze to jako znający  ten kraj dosyć dobrze..

W Szwecji rozgorzała ostatnio dyskusja na temat jakości paliw. Ważnym jest zaznaczenie w tym miejscu, ze w praktyce nie ma niezależnych  stacji benzynowych. 99,9 stacji jest związanych z koncernami międzynarodowymi, a 3 rafinerie dostarczają paliwo do niemal wszystkich stacji.Okazało się, ze  mimo rygorystycznych norm paliwo  typy etanol 85  nie trzyma jakości i powoduje uszkodzenia silnika. Koncerny międzynarodowe odmawiają pokrywania kosztów naprawy i w tej sytuacji  Ford wydal zalecenie, aby samochody z silnikami  FlexiFuel tankować WYŁĄCZNIE benzyna.

Powody zlej jakości paliwa są dwa. Pierwszy to – wg koncernów- niezamierzone wymieszanie etanolu E85 z  paliwem E95 już na etapie produkcji.  Proces „niezamierzonego ” mieszania E85 i E95  trwał systematycznie od końca 2009 . Nawet niewielkie dodatki tego drugiego powodują uszkodzenia silnika. W tym przypadku koncerny paliwowe obiecują, ze   jeśli udowodni się , ze uszkodzenie zostało spowodowane użyciem takiego paliwa, wlasciciele  samochodów otrzymają  rekompensatę za konieczne wymiany.

Drugi przypadek, powodujący uszkodzenia silnika, to zwiększona ilość siarczanów w paliwie E 85. Kilka firm samochodowych na podstawie  własnych  badan stwierdziło, ze własnie zwiększona ilość siarczanów stawała się powodem uszkodzeń. M.in. Ford Szwecja oficjalnie  zawiadomił, ze odradza  tankowanie e85 i rekomenduje tylko benzynę –  do silników typu FlexiFuel. Oczywiście Ford w rekomendacji zapowiedział, ze nie będzie rekompensował właścicieli Fordów, jesli silnik ulegnie uszkodzeniu, gdyż takiej rekompensaty powinni domagać się od koncernów paliwowych.  Ford Szwecja uznaje, ze odpowiedzialność spada na koncerny paliwowe. Identyczne stanowisko prezentują inne firmy samochodowe, oferujące silniki na paliwo E85. .  Koncerny uważają, ze zawartość siarczanów jest w normie. Jednocześnie koncerny jednak zarekomendowały i wprowadziły niższe dopuszczalne wartości tego składnika.

Wg obliczeń branżowego Bil Sweden ca 300-400 właścicieli samochodów zostało już narażonych na uszkodzenia o wartości pojedynczych napraw od 2000-6000 PLN . Statystyki nie wykazują Saabów, lecz Saab AB – jako chlubny wyjątek – podjął decyzje o rekompensacie każdej naprawy samochodu marki Saab. Saab AB będzie żądał rekompensaty od koncernów paliwowych.  Saab jest jedyna marka, która oficjalnie oświadczyła, ,ze bierze na siebie koszty napraw. Powyzsze jest interesujące w świetle polskich planów i uwarunkowań  produkcji, sprzedaży E85 , kontroli jakości oraz siły a raczej bezsiły  konsumentów.

Zapraszam do dyskutowania tematu  w wątku: czy nie boicie  sie E85?  :


_______________________________

Juz do pobrania nowy kalendarz na pulpit.

___________________________

Saab Up!

___________________________

Fredrika Stahl akustycznie, z gitara.




Advertisements

komentarze 2

  1. Czegoś nie chwytam: fordowskie silniki FlexiFuel NIE są do zasilania E 85? Znaczy można, ale nie można? I właściciel Forda ma sam się użerać z koncernem paliwowym? Przecież to jakaś kpina! Cóż okazuje się, ze SAAB po raz kolejny dał prztyczka w nos innym producentom silników i śmiało pokryje koszty ewentualnych napraw wiedząc, że skoro wypuścili silnik na E85, to on ma pracować na tymże paliwie. Swoją drogą: nie rozsądniej byłoby zamontować w aucie dwa zbiorniki paliwa, by nie dochodziło do „niezamierzonego” mieszania benzyny z etanolem?

    • To nie jest kwestia mieszania różnych paliw w zbiorniku, lecz udowodnionej zlej jakości paliwa. Saab staje po stronie konsumentów a Ford i inni tylko ostrzegają. Ważnym jest tez , z e w Polsce owe trzymanie norm będzie bardzo iluzoryczne – już dzisiaj wiadomo, ze stacje benzynowe oszukują – a udowodnienie,ze uszkodzenie zostało spowodowane złym paliwem będzie niezwykle trudne.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: