Saab 9-3 ePower SportCombi


Po dłuższej przerwie wracam do życia.

___________________

Saab zaprezentowal w ubieglym tygodniu model 9-3 z silnikim diesla o mocy 180 KM. Teraz kolej na prototyp Saaba 9-3 ePower.  W wersji 9-3 Sport Combi zostanie pokazany na salonie paryskim.  Za 2 tygodnie.  W jednym egzemplarzu. Ale juz na poczatku przyszlego roku na drogach Szwecji bedzie jezdzilo ca 70 egezemplarzy Saaba 9-3 ePower.

Co szczególnego z tym modelem?  Otóż będzie miał on wyłącznie napęd elektryczny. Samochód jest rezultatem współpracy pomiędzy Boston Power (baterie), Electroengine in Sweden (silniki elektryczne), Innovatum (kierownictwo projektu) oraz Power Circle (stowarzyszenie w którym  zgodnie współpracują elektrownie oraz sieci przesyłowe ).

Silnik będzie miał moc ca 135 kW, co odpowiada 184 KM. Baterie litowo-jonowe , o  totalnej pojemnosci 35,5 kWh, umieszczone centralnie , pomiędzy osiami . Dzięki takiemu położeniu zostaną zachowane doskonale właściwości jezdne oraz bezpieczeństwo. Baterie maja zachowywać pełną moc pracy do temperatur  nawet – 30 stopni. . Pełne naładowanie ma umożliwić przejechanie dystansu około 200 km. Jedno ładowanie w przyblizeniu zajmie  ca 3-6 godzin zaleznie od statusu baterii w momencie ładowania. Baterie oprócz powyżej wymienionych cech maja jeszcze jeden element odróżniający je od występujących na rynku. W odróżnieniu od obecnych, chłodzonych płynem, baterie zastosowane w Saabie 9-3ePower sa chłodzone powietrzem. Zmniejsza to wagę  oraz obniża koszty. Silnik przenosi moc za pomoca automatycznej skrzyni biegow : Drive, Neutral, Park oraz  Reverse. Drive umożliwia osiągi: 0-100 km/h på 8,5 sekunder oraz max.  150 km/h.Trionic 8 nazywa się nowy system sterowania. Hydrauliczny system kierowania. Kompresor klimatyzacji pobiera energie z baterii litowo-jonowych. Samochód ma tez jedna baterie 12 woltowa, ładowaną poprzez transformator z baterii głównych oraz służącą obsłudze oświetlenia i  kilku elementów dla pasażerów. Wg Saab AB żywotność baterii to ca 10 lat używania. 70 rodzin w Szwecji otrzyma do testowania samochody wyposażone  tzw. czarne skrzynki, służące zbieraniu danych pomocnych w rozwoju projektu. Wg Jana Åke Jonssona, w roku 2015 roczna globalna sprzedaż samochodów z napędem elektrycznym winna osiągnąć ca 500.000 egzemplarzy i Saab chciałby zająć  znaczącą  część w tym segmencie .

Pokaz slajdów wymaga JavaScript.

O tzw. Project Zero pisałem już dawno, na początku tego roku.

__________________

Saab Up!

Reklamy

Komentarzy 6

  1. No wreszcie jestes 🙂
    Coś mi się wydaje że 9-3 TTiD to już jest parę latek na rynku

    • Zgadza się, chodzi raczej o zmniejszenie emisji Co 2 do do 119g/km oraz zmniejszenie zużycia paliwa do 4,5 l/100 km.Plasuje to Saaba w grupie samochodów „przyjaznych dla środowiska ” .

  2. Cieszę się z powrotu bloga. Już myślałem, że coś się stało, ale na szczęście znowu można czytać codzienną porcję saabowych wiadomości.

    Co do 9-3 ePower to kombi z zasięgiem 200 km jest kiepskim pomysłem. To raczej zasięg do miasta a nie na trasę. Myślę, że to auto nie doczeka się nigdy premiery rynkowej i że jest to szukanie technologii dla malucha Saaba, który mam nadzieje pojawi się już niedługo.

  3. A ja powiem tak: od czegoś trzeba zacząć o ile się nie mylę pierwsze silniki benzynowe nawet takim zasięgiem (200 km) nie mogły się pochwalić. Pażyjom Uwidim jak to mówią Francuzi pochodzenia radzieckiego.

  4. Fajnie że jesteś! Przyznam, że stęskniłem się za wiadomościami.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: