Krotka historia nerwowych miesiecy SAAB, part II

Zarzad GM na dzisiejszym spotkaniu w Detroit, mimo 4 ofert na kupno Saaba, podjal decyzje o  rozpoczeciu fomalnego procesu zamykania  marki Saab.
Decyzja ta stala sie zaskoczeniem dla niemal wszystkich.

Rozpoczecie procesu likwidacji oznacza:
1. od dnia dzisiejszego  jedyna osoba odpowiedzialna za decyzje  jest likwidator. Zarzad Saab Automobile AB zostal ” ubezwlasnowolniony”.
2.Likwidator musi zostac zatwierdzony przez Bolagsverket – odpowiednik naszego Sadu Rejestrowego, ale to tylko formalnosc.Zatwierdzenie likwidatora ma nastapic w przyszlym tygodniu.
3. Likiwidatorem fizycznie odpowiedzialnym zostanie prawnik z firmy Alixpartners. Firma ta zostala zgloszona do Bolagsverket  jako formalny likiwidator.
4. Proces likwidacji Saaba bedzie trwal kilka miesiecy.
GM potwiedzil, ze otrzymal oferty na zakup Saaba, ale to nie powstrzymuje procesu zamykania marki. Natomiast w trakcie  tego procesu beda rozpatrywane oferty i w dowolnym momencie likwidator  moze powiedziec : ok, wlascicielm Sabab staje sie…
5. Szwedzkie zwiazki zawodowe  po otrzymaniu decyzji o likwidatorze zażądały  specjalnej procedury negocjacyjnej z GM.

Resumujac :
1. jest decyzja o formalnej  likwidacji
2. sa oferty na zakup
3. jest rowniez – sic – decyzja o wznowieniu normalnej produkcji w poniedzialek

Uzupelnienie :
Saab Automobile AB to spolka akcyjna  prawa szwedzkiego.
Wg szwedzkiego prawa likwidacja spolki oznacza praktycznie ze zamyka sie firme po splacie zobowiazan i sprzedazy majatku. Wyznaczony likwidator zostaje wpisany w rejestrze spolki jako zarzad i dyrektor w jednym i ma jednosobowa moc decyzyjna. Zwykle likwidatorem zostaje doswiadczony prawnik a zarzad z nim scisle wspolpracuje. Nawet zakup spinacza wymaga zgody likwidatora.Jest jeden  ! pozytywny aspekt z likwidatorem : komunikacja i decyzyjnosc.
Nie rozmawia sie z zarzadem i dyrektorami itd, lecz z jedna  konkretna osoba.
Proces likwdacji mozna przerwac w dowolnym momencie.
Decyzja zarzadu SAAB Automobile – czyli de facto decyzja GM- oznacza,ze zostala uruchomiona cala procedursa, ktora ma umozliwic GM pozbycie sie Saab poprzez sprzedaz  jego majatku zaintersowanym podmiotom  lub przeniesienie waznych skladnikow majatku firmy do innych spolek GM. Oznacza rowniez rozwiazanie umow o prace  itd… Oczywiscie wszystko w majestacie prawa i lege artis.
I dlatego szwedzkie zwiazki zawodowe natychmast po  otrzymaniu wiadomosci o uruchomieniu formalnych procedur weszly w „spor zbiorowy” z GM, zeby im utrudnic zycie.

Inna sprawa : GM chce miec firme Alixpartners jako  likwidatora.  Prawnicy szwedzcy w swych komentarzach podkreslaja,ze  primo : likwidatorem  moze byc tylko fizyczna osoba oraz secundo: Stephen Taylor z Alixpartners  , wskazywany jako likwidator, nie moze pelnic tej funkcji  ze wzgledu na   konflikt interesow. Wczesniej  byl bowiem w grupie  rekonstruujacej Saaba.
Oczywiscie jankesi beda szukac  rozwiazan , ale na pewno w ramach istniejacego prawa szwedzkiegoo beda napotykali na problemy.
Tylke ze  korporacja nie liczy sie z kosztami  i bedzie  placic niemozebne sumy prawnikom, aby spelniali ich  dyrektywy.

Uzupelnienie II :
Jöran Hägglund – negocjator ze strony rządu szwedzkiego powiedział : Nie jadę do Detroit po to, by rozmawiać o likwidacji Saaba.


Napisano: 2010-01-08 23:32:52 

Håkan Danielsson, przewodniczący Związku Akademików w Saabie ( w tym znaczeniu: ludzi z wyższym wykształceniem,  ca 700 osob) powiedział, ze znają oferty i mogą powiedzieć, ze niektóre z nich są bardzo mocne. I tym bardziej niezrozumiała  wydaje się być  obecna decyzja GM.


Napisano: 2010-01-08 23:56:10 

Jöran Hägglund  ponownie:  Dokonaliśmy analizy ofert. Nasza ocenę chcemy przedstawić w Detroit. Chcemy również rozmawiać o pożyczce EBI oraz o gwarancjach rządu szwedzkiego dla potencjalnego kupca. Chcemy tez poznać amerykańską ocenę ofert.


Napisano: 2010-01-09 00:03:57 

Wniosek GM o likwidacje złożony wczoraj -piątek- liczy 18 stron. Jest w nim zdanie: nie widzimy przeszkód, żeby sprzedać Saab Automobile , lecz chcemy postawić Saaba Automobile  w stan likwidacji, aby zabezpieczyć wartości , jakie znajdują się w firmie.
Inne ważne zdanie: Dyrektor Saab Automobile AB Jan Åke Jonsson i zarząd nie mogą działać przeciwko likwidacji.

GM wystraszył się działań szwedzkiego Zarządu Saab Automobile .


Napisano: 2010-01-09 13:20:23 

Lars Carlström,, szwedzki finansista , „mozg” grupy:  Genii Capital +  Ecclestone , powiedział, ze decyzja GM jest zaskakująca. Grupa postanowiła jednak sprecyzować swa ofertę  na kupno  i jest gotowa już w poniedziałek wpłacić na  tzw. konto depozytowe  GM  gotówkę w wysokości ca 270.000.000 Euro


Napisano: 2010-01-09 14:01:10 

Senator Tom Kennedy  opublikowal swoj list do GM. Tutaj:


Napisano: 2010-01-09 15:24:38 

Niemila wiadomosc. Za DI w Szwecji: Czesc linii produkcyjnej Saaba  byla juz zamontowana w Trollhättan, czesc byla jeszcze w Rüsselsheim.
GM po cichu, bez informowania szwedzkiego kierownictwa,przygotowal linie z Rüsselsheim do transportu do Chin, gdzie ma zostac zamontowana jako  w fabryce SAIC w celu produkcji Buick-a   na rynek chinski. Wg zrodel transport jest zaplanowany na przyszly piatek.
Jeslöi tak sie stanie, wartosc Saaba dla przyszlego nabywcy mocno spadnie, gdyz  satra 9-5 juz sprzedana, nowa zniknie w Chinach jako Buick i zostana tylko linie mniejszych modeli.
Jesli nabywca nie bedzie mial alternatywnych rozwiazan i kasy, moze byc zle.
Jest jednak nadzieja, ze tak gwaltonie odsuniete szwedzkie kierownictwo pracowalo ostro nad nowymi modelami – w koncu 700 ludzi z wyzszym wyksztalceniem, w olbrzymiej czesci technicznym,i z olbrzymim doswiadczeniem w konstruowaniu samochodow,  to potezna sila a ci ludzi nie mieli ostatnio zajecia.

Dodaj komentarz